HTML

Belgiumba jöttem

Munkát kaptam Belgiumban, tehát költözöm. Mindennapi megpróbáltatásaimról megpróbálok blogot vezetni, hátha amit leírok másnak hasznára válik később.

Friss topikok

  • Kivancsi: En mar lassacskan 2eve itt vagyok.. Ki tudja meddig? Economic crisis.. Minden nap ajandek :):) Aze... (2009.04.05. 06:08) Mosómasa az alagsorban

Linkblog

Újra internetközelben

2009.04.22. 09:17 :: gaborm

Költözködtem, így kicsit nagyon elfoglalt lettem. Ráadásul a munkahelyen is hirtelen rámzúdult egy csomó minden, mert egyikünk kidőlt betegen. Kis cég, nagy felelősség :D Ma az új környékről és a brüsszeli tömegközlekedés első tapasztalatairól lesz szó.

Szóval, a déli pályaudvarttól arrébb költöztem kissé. Nagyon érdekes a környezetváltozás. Amíg a déli pályaudvar környéke egy kis Marokkóra hasonlít (arab teaházak, a marokkói állami bank fiókja, a marokkói légitársaság irodái stb.) addig itt Ixelles/Elsene északi részén a hangulat nagyon afrikai. A sarki fűszeresek, mégha sokszor indiai a tulaj és az eladó, egy csomó fekete-afrikai árut, gyümölcsöt, zöldséget kínál. Nagyon sok a fodrászati áruval foglalkozó bolt is, érdekes mennyire népszerűek a hajpótló kiegészítők a hölgyek körében.

A kis hangulatos afrikai éttermek kiülős részén délutánonként mikor munkából hazajövet elsétálok mellettük mindig nagyon kellemes a hangulat, már csak a bátorságomat kell összeszedni, hogy a helyi ételeket megkóstoljam egy hétvégi délután. Annyit már most mondhatok, hogy a sok afrikai étterem és bolt között megbúvó indiai élelmiszerboltban kínált készétel, amiből már többször vittem haza vacsorára, elképesztően finom, sokkal bátrabban fűszereznek mint Magyarországon vagy az USA-ban. Kellemes csípős báránypörkölt, istenien fenséges currys, zöldséges rizzsel (ami szintén csípős). Nyamm. Egyetlen probléma, hogy a sima indiai kenyéren (plain naan) kívül nem sütnek töltöttet, vagy fűszerest.

A költözéssel együtt új megpróbáltatásokkal kellett "megküzdenem". Mivel messzebb kerültem a legközelebbi vasútállomástól (most éppen a központi, Bruxelles-Centrale/Brussel-Centraal) busszal kell elérnem oda, hogy aztán kivonatozhassak Diegembe. Minden nagyobb megállóban van egy úgynevezett Go jegyautomata, ahol egy, öt, tíz útra szóló, vagy 1, 3, 5 napos jegyeket lehet venni, akár kártyával is. Csináltattam ugyan bérletet, de itt sajnos csak havi bérlet van, a 30 napos bérlet a helyi busztársaságnál ismeretlen fogalom. Így április maradékában kénytelen vagyok gyűjtőjegyeket használni. A brüsszeli tömegközlekedést 4 cég viszi, a városi közlekedési vállalat (STIB/MIVB), a wallon busztársaság (TEC) és a flamand busztársaság (De Lijn), valamint a vasúttársaság (SNCB). Ha mind a négy társaságot használni akarjuk, akkor úgynevezett "jump" jegyet kell venni, ami pár centtel drágább mint a csak STIB/MIVB vonalaira szóló. A metrót a helyi busztársaság üzemelteti.

A jegyek papír alapon kis mágnescsíkkal rendelkeznek, és a narancssárga jegykezelőkben kell érvényesíteni (metrólejáratnál, buszokon az elsó ajtónál), ami a hátára nyomtatja az információt. Pl. a képen látható 5 utazásra szóló jegyet 4 alkalommal érvényesítettem, és mutatja mennyi maradt még.

A nagyobb buszmegállókban az esőbeálló alatt van egy kijelző ami elvileg azt mutatja, hogy a következő és az azutáni busz hány perc múlva érkezik. A 71-es vonalán amit én használok ez egyszer sem volt pontos, és nem kicsit hanem nagyon eltért a valóságtól. Ráadásul reggelente iszonyat sokat késik, és volt, hogy fel se fértünk a buszra mikor megállt. A metróban is vannak ilyen kijelzők, ott a teljes vonalon mutatják, hogy melyik állomásnál járnak a kocsik (az állomás nevénél a lámpa világít). Mondjuk arra rá van írva, hogy tesztelés alatt van, de az valamivel pontosabb volt. A metrót amúgy most újították fel illetve bővítették. Április 4-én volt az átadás, csináltak egy körforgalmú vonalat a belváros körül, és sugárirányú vonalakat ki a fontosabb városrészekbe.

A rendszer itt is olyan mint pesten, nincsenek kapuk (kivéve a most épített új nyugati pályaudvari megállóban), bárki bliccelhet, buszokon is csak este 8 után kell(ene) az első ajtónál kötelezően felszállni. A metróvonalakon viszont tervezik a beengedő kapuk felszerelését minden állomásra. A buszvezetők ugyanolyan életveszélyesen vezetnek és 100-al veszik a kanyarokat, hogy az ember zászlóként lebeg a kapaszkodón, ellenben igen udvariasak, mindig megállnak és kinyitják az ajtót azoknak akik szaladnak a busz után, még akkor is mikor már kicsit ki is gurultak a megállóból. Egy megjegyzés a közlekedéssel kapcsolatban. A gyalogosnak Brüsszelben mindig elsőbbsége van, az autósok többsége mindig megáll ha valaki a járdánál átkelésre készül (igen ott is ahol nincs zebra!), és ez mindenkinek teljesen természetes. Egyetlen kivétel van, és ez a villamos. Nagyon figyeljen oda mindenki aki itt közlekedik, és hozzászokott a laza átkelésre, mert a villamos nem fog megállni!

Zárásul pár szó az éjszakai buszokról. Nagyon büszkék a Noctis nevű éjszakai rendszerükre, látszik nem jártak még pesten a BKV-nál, ami évszázadokkal előrébb jár. Éjszakai járat csak péntek és szombat éjjel van, éjféltől reggel 3 óráig, 17 vonalon. Nesze neked világváros. Persze a taxisoknak is meg kell élni valamiből.

Szólj hozzá!

Címkék: metro busz metró brüsszel bérlet buszjegy éjszakai járat bruxelles indiai kaja tec brussels stib mobib mivb afrikai étterem de lijn sncb

A bejegyzés trackback címe:

https://belgamunka.blog.hu/api/trackback/id/tr951079477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása